Τετάρτη 14 Αυγούστου 2013

Η σημασία του λόγου για το παιδί.

Μία από τις συνηθέστερες κατηγορίες προβλημάτων που εμφανίζονται στα παιδιά κατά την αναπτυξιακή τους πορεία είναι και οι διαταραχές λόγου και ομιλίας.Έχω ακούσει πολλές φορές γονείς και εκπαιδευτικούς να λένε "Παιδί είναι ακόμα,κάποια στιγμή θα μιλήσει".Αγαπημένοι φίλοι,ακόμα και σε αυτό το τομέα το παιδί θέλει την δική σας καθοδήγηση.Όταν αναφερόμαστε στον όρο ομιλία εννοούμε ένα πολύπλοκο σύστημα  οργάνωσης ήχων, λέξεων και μεθόδων συνδυασμού τους που βασίζεται στη σωστή και απόλυτα συντονισμένη συνεργασία των συστημάτων της άρθρωσης, φώνησης και αναπνοής.   Η ομιλία αποτελεί την εξωτερίκευση του εσωτερικού μας λόγου και είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ανάπτυξη της σκέψης μας.
Η ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας για ένα παιδί που ξεκινά τη σχολική του  ζωή  καθορίζει σε σημαντικό βαθμό την κοινωνική και ακαδημαϊκή του εξέλιξη. Βέβαια, η ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων παρουσιάζει διαφοροποιήσεις από παιδί σε παιδί ως προς την ηλικία τους. Ωστόσο, αν η καθυστέρηση ή οι δυσκολίες στη γλωσσική ανάπτυξη υπερβαίνουν σημαντικά το αναμενόμενο για την ηλικία του παιδιού, καλό θα είναι εκπαιδευτικοί και γονείς να είναι ευαισθητοποιημένοι.Για αρχή να δούμε για πιο λόγο είναι τόσο σημαντικός ο λόγος για το παιδί :


Μέσα από τον λόγο το παιδί..
  • Ικανοποιεί την περιέργεια του.
  • Κοινωνικοποιείται.Εφόσον μπορεί να μιλήσει και με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας,αλλά και με μεγαλύτερα άτομα.
  • Εκφράζει τα συναισθήματα του. Όταν είναι στεναχωρημένο δεν κλαίει πια,σου λέει με λογάκια τι έχει.Έτσι μπορείς να το βοηθήσεις...
  • Όταν θέλει κάτι,το ζητάει.Θέλω να πάω βόλτα,να κοιμηθώ,να φάω.
  • Μπορεί και σκέφτεται καλύτερα.Ακούει τι λέει ,και έτσι σκέφτεται πιο πολύ στο τι αναφέρεται,τι θέλει,που χρειάζεται βοήθεια.


Για να δούμε τώρα πως εσείς σαν εκπαιδευτικός ή γονιός μπορείτε να το βοηθήσετε :
  • Φροντίστε να μιλάτε στο παιδί με έντονες εκφράσεις στο πρόσωπο σας
  • Να λέτε τα πράγματα "με το όνομα τους".Μην χρησιμοποιείτε την έκφραση "θα πάμε άτα?". Είναι καλύτερο να του λέτε "θα πάμε βόλτα?".Το να απλοποιείτε τις λέξεις δεν το βοηθάει καθόλου.
  • Να μιλάτε αργά και καθαρά.Όταν κολλάμε τις λέξεις ούτε εμείς οι ίδιοι δεν καταλαβαίνουμε τι λέμε...
  • Παραμύθια.Αγαπημένη συνήθεια που έχει μια πορεία χρόνων στην βασική εκπαίδευση (και όχι μόνο) των παιδιών προσχολικής ηλικίας.Το παιδί μέσα από αυτά εξασκεί το λόγο του και μαθαίνει πολλές νέες λέξεις.Ακόμα καλύτερα αν έχετε φαντασία,να φτιάχνετε παραμύθια με πρωταγωνιστή το ίδιο το παιδί.Έτσι του τραβάτε όλη την προσοχή καθώς έχει περιέργεια για να μάθει τι θα του συμβεί!
  • Ονομάζουμε τα αντικείμενα.Καλό είναι να του λέτε "δεν ακουμπάμε το βάζο".Όχι "δεν το ακουμπάμε αυτό".Έτσι μαθαίνει πάρα πολλές λέξεις σε καθημερινή βάση.
Μην απογοητεύεστε.Κανένα παιδί δεν  προφέρει όλες τις λέξεις σωστά.Και σε καμία περίπτωση μην ντρέπεστε να ζητήσετε βοήθεια από κάποιον ειδικό.Υπάρχουν πολλοί ειδικοί για αυτές τις περιπτώσεις που ξέρουν να χειριστούν την κατάσταση κατάλληλα χωρίς να πιέσουν ψυχολογικά το παιδί.Κάθε παιδί είναι διαφορετικό,κανένα πρόβλημα ομιλίας δεν είναι ντροπή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου